5/14/2011

GESSO-time

Nu tänkte jag visa vad man kan göra med lite (eller mycke') GESSO. Gesso betyder krita eller gips - rätta mig om jag har fel - och används som primer när man målar med t.ex akrylfärg. Man kan applicera med pensel eller spatel eller svamp eller...

Jag har lagt på ett rätt så tjockt lager med en bred pensel...

För att få denna knottriga strukturen har jag använt en svamp...

Här har jag bara dragit runt med min breda pensel...
Det blir ju bara så läckra effekter...

Sen låter man det torka - det står på förpackningen
 ungefär hur lång tid det tar. Vill man inte vänta kan man skynda på
med en emossingfön. Därefter kan man måla,
mista, stämpla och/ eller skriva
 på den torra gesson.
 JÄTTEKUL!

*****
Här ett exempel där jag använt förutom gesso, Fancy Pants
(en av mina favoriterdesigners) nya serie "Beach Babe"
och lite från Crate Paper (i fotomattan).
Blommor och pebble från prima - förutom min egna
kaffefilterblomma.
Spetsen har jag färgat in med
Glimmer Mist.
Stor bling från Teresa Collins och mini-pebbles.
 Pistillerna kommer från YouDo

 Jag har sprayat med Glimmer Mist och målat med arkylfärg.
 Innan misten och färgen torkart gnuggade jag ut det med en fuktig svamp.
Då kommer relieferna i gesson fram
tydligare - urläcker effekt.
Tack Jenny än en gång för tips och inspiration.





 Det var allt för idag - tack för titten - TFL - och ha en mumsig helg

Allt material kommer från:


2 kommentarer:

LisaVeronica sa...

Förutom att dina los är såå bäst ;) så har du så härliga kort på dem....kram!

Cilla sa...

Lovely <3